*

Asko Lampikari

Anne Bernerin keksintö Nobelin arvoinen

Anne Bernerin mukaan hänen esittelemänsä liikenneväylähanke on suurin keksintö sitten auton keksimisen. Tämä rahasammon keksintö ansaitsisi Nobelin palkinnon, niin loistava se on. Suunnitelman mukaan kustannukset eivät nouse, vaikka kuluttajien ja väyläyhtiön väliin tulisi uusia toimijoita todennäköisesti tuhansia ja satamäärin kymmeniä yhtiöitä, jotka ottavat oman siivunsa autoilijoiden maksamista tuotoista. Väyläyhtiö lisäisi liikkumisen kustannuksia ja yhteiskunnassa alati kasvavaa byrokratiaa päinvastaisista pyrkimyksistä huolimatta.

Väyläyhtiö ratkaisisi muka tiestön korjausvelan ja rahoituksen ongelmat. Väylästön korjauksiin, rakentamiseen ja ylläpitoon voidaan nytkin käyttää vuodessa vaikka kahdeksan miljardia euroa liikenteen tuotoista, jos vain halutaan ja jos niitä ei käytettäisi pääasiassa muiden budjetin menojen katteeksi. Tosiasiallinen ongelma on tässä käytännössä eikä väyläyhtiön korvamerkittävissä rahoissa. Täysin huomiotta on jätetty myös se, kun valtio joutuisi ottamaan lisävelkaa kattaakseen budjettimenoja, jotka nykyisin katetaan liikenneväylien käyttäjiltä kerättävillä veroilla.

Väyläyhtiö olisi valtionyhtiö, jota varten olisi luotava kokonaan uusi nykyisestä lainlainsäädännöstä poikkeava laki. Sillä ei näyttäisi olevan merkitystä, vaikka tämän jälkeen meillä olisi eriarvoisia kahdenlaisia valtion enemmistöyhtiöitä ja lisäksi muita osakeyhtiöitä. Valtion omistajaohjauksessa olevia valtionyhtöitä on keskeisillä yhteiskunnan kannalta tärkeillä toimialoilla. Ne ovat saaneet toimia melko omavaltaisesti. Yhtenä esimerkkinä Fortum, joka jakoi johdolle satoja miljoonia euroja ja myi sähköverkkonsa saaden niistä rahaa miljarditolkulla synnyttäen samalla kuluttajia häikäilemättä rahastavan Carunan. Valtio ei ole ohjannut Fortumia jakamaan voittovarojaan, joita se voisi käyttää kotimaisiin investointeihin talouden elvyttämiseksi ja työllisyyden parantamiseksi. Fortum sijoittaa varojaan mieluiten riskipitoisiin Venäjän hankkeisiin ja muualle ulkomaille. Näinhän kävisi väyläyhtiönkin kohdalla. Se sijoittaisi varojaan ja päättäisi niistä melkein miten tahtoisi.

Väyläyhtiö asettaisi maakunnat ja autoilijatkin perustuslain vastaisesti eriarvoiseen asemaan lisäten siten ennestäänkin kasvavaa eriarvoistumiskehitystä yhteiskunnassa.

Anne Bernerin esittämää väyläyhtiötä ei tarvita muutaman ”keksinnössä” kannatettavankin asian, kuten autoveron poistamiseksi ja ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi, vaan ne voidaan toteuttaa nykyisissä puitteissa aiheuttamatta Sote- sotkua jopa vielä pahempaakin sotkua.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Bravo, olipa hyvä kirjoitus :-)

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Minulla on vielä hullumpi idea. Perustetaan väyläyhtiö ja tehdään kovalla rummutuksella sijoittajille selväksi, että Suomeen kannattaa satsata paljon rahaa.

Me takaamme, että sijoituksenne tuottavat paljon tappioita ja voitte hyödyntää tätä verovähennyksenä kun esitätte sijoituksenne tappiollisuuden maallenne ja vältytte maksamasta veroja voitoistanne...

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Tiemaksu+alv on demokraattinen käyttäjä maksaa eikä lasketa elinkustannuksiin, nerokasta.
Seuraavaksi Sote demokraattisesti?

Käyttäjän askolampikari kuva
Asko Lampikari

Valehtelu, epärehellisyys, vilppi ja harhaanjohtaminen ministeritasolla liikenneväyläyhtiöhankkeessa on uskomatonta.

Anne Berner kertoi eilenkin television iltauutisissa toistuvasti hallituksen todenneen, ettei nykyinen rahoitus riitä tieverkon kehittämiseen. Hän jätti kertomatta, että tuotot liikenteestä valtiolle ovat lähes kahdeksan miljardia euroa, joista vain vajaat pari miljardia euroa käytetään tiestön ylläpitoon ja kehittämiseen. Kuutisen miljardia euroa käytetään siis muiden budjetin menojen kattamiseksi.

Valehtelua on vastoin parempaa tietoaan tosiasioiden vääristely ja kertomatta jättäminen. Samalla se on myös epärehellistä, vilpillistä menettelyä ja tietoista harhaanjohtamista usein ansiottaman oman edun tavoittelemiseksi.

Ei voi välttyä johtopäätökseltä, jonka mukaan hallitus pitää tätä kansaa hölmönä niin, että sille voi valheellisina tosiasioina syöttää melkein mitä tahansa. Ei ole esimerkiksi ensimmäinen kerta, kun hallitus kertoo verojen laskevan, vaikka käytettävissä olevat tulot monista leikkauksista ja maksujen korotuksista johtuen laskevat.

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen

Valehtelulla ja harhaanjohtamisella tätä maata näköjään hallitaan ja ilmiö vain pahenee vuosi vuodelta.

Toimituksen poiminnat